15 června, 2024

Mojevlast.cz

Ukončeme vlastizrádné politiky a vraťme Čechy Čechům

Vlastnictví médií

Myslíte, že vše co vidíte, slyšíte nebo čtete v médiích je čistá a nepřizpůsobená pravda? Pokud ne, tak pamatujte na to, že existuje server, kam může psát i vy. Jmenuje s e mojevlast. cz.

Ale nebude jednoduché, nejdříve se trochu musíme seznámit s tím, jak to v Čechách, na Kypru a v dalších daňových rájích s českou pravdou v médiích je…

Tak jdeme na to…

 

Komu patří česká média?

Transparentní volby > Transparentní volby | Poslanecká sněmovna 2017 > Příručka – články > Komu patří česká média?
Publikováno: 19. 9. 2017Tato otázka je jen zdánlivě rétorická. Média přímo či nepřímo ovlivňují situaci i atmosféru před volbami. Znalost konečného vlastníka umožňuje voliči uchopit širší kontext novinových článků, někdy dokonce zbystřit vůči potenciální manipulaci s informacemi, které média předkládají. V některých státech je znalost vlastnických vztahů součástí demokratického provozu (USA). Je proto znepokojující, že vlastníky některých vlivných českých médií nelze zjistit.

Televizní stanice
V české republice fungují 4 mediální domy, které provozují zpravodajské televizní vysílání. Jsou jimi Česká televize, Barrandov Televizní studio a.s. (TV Barrandov), FTV Prima, spol. s r.o. (Prima) a TV Nova s.r.o. (Nova).

Česká televize je autonomní samosprávné veřejnoprávní médium zřízené zákonem a je podřízená dohledu veřejnoprávních orgánů.

Barrandov Televizní studio a.s. je vlastněna společností EMPRESA Media a.s., v níž má podíl podnikatel Jaromírem Soukupem (51 %) a společnost China International  Group Corporation Limited (spadající do CEFC, 49 %). Podle mediálních zpráv se menšinový investor rozhodl ze společnosti EMPRESA Media a.s. odejít, nicméně do dnešní doby neexistují dokumenty, které by tento výstup dokládaly.

FTV Prima, spol s r.o. je skrz majetkovou síť vlastněna z poloviny holandskou společností GES Group Holding BV (přes dceřinou společnost) a z poloviny podnikatelem Vladimírem Komárem (prostřednictvím tří společností).

Konečný vlastník TV Nova s.r.o. není znám, stopy končí, prostřednictvím řetězce společností, v daňových rájích na Curaçau a na Bermudách.

Rozhlasové stanice
Jedná se o významné provozovatele rozhlasových stanic se zpravodajským kanálem, a to: Český rozhlas, EVROPA 2, spol. s r.o. (Evropa 2), Frekvence 1, a.s. (Frekvence 1), LONDA, spol. s r.o. (Impuls), Media Marketing Services, a.s. (Fajn radio), RadioZET s.r.o. (Rádio Zet) a RADIOHOUSE s.r.o. (Rádio Blaník).

Český rozhlas je, stejně jako Česká televize, autonomní samosprávné veřejnoprávní médium zřízené zákonem a podřízené dohledu veřejnoprávních orgánů.

EVROPA 2, spol. s r.o., stejně jako Frekvence 1, a.s., je součástí mediálního holdingu LAGARDERE S.C.A. se sídlem ve Franci. Tato společnost je obchodovatelná na pařížské burze a má několik skutečných vlastníků po celém světě.

LONDA, spol.s r.o., provozující Rááááádio, je součástí koncernu AGROFERT a.s., který vlastnil miliardář a předseda hnutí ANO 2011 Andrej Babiš. Vzhledem k politickému angažmá pana Babiše je nyní koncern AGROFERT ve správě dvou svěřeneckých fondů, u kterých je ale za současné situace Andrej Babiš vnímán jako ovládající osoba.

Media Marketing Services a.s. je vlastněna společností MEDIA BOHEMIA HOLDINGS LIMITED sídlící na Kypru. Kdo je ovšem majitelem této společnosti a možná tedy i skutečným majitelem Fajn rádia nelze z veřejných zdrojů zjistit.

RadioZET s.r.o. a RADIOHOUSE s.r.o., tedy majitelé Blaníku, jsou napůl vlastněny holdingem LAGARDERE S.C.A. (viz Evropa 2) a skupinou Media Marketing Services.

Tištěná média
Provozovatelů relevantních tištěných periodik, případně internetových zpravodajských serverů je celkem 9 s poměrně širokým portfoliem. Jsou jimi:

Borgis a.s. (Právo, Právo.cz, Novinky.cz)
CZECH NEWS CENTER a.s. (mimo jiné Blesk, blesk.cz, Aha, ahaonline.cz, Reflex, reflex.cz)
Economia a.s. (mimo jiné Hospodářské noviny, Ekonom, Respekt, iHNed.cz, Aktuálně.cz)
EMPRESA MEDIA a.s. (mimo jiné Týden, Faktor S)
Mafra a.s. (mimo jiné MF Dnes, Lidové noviny, Metro, 5+2, Ceskapozice.cz, Lidovky.cz)
Mladá fronta a.s. (E15, e15.cz, Euro, euro.cz, Profit, profit.cz)
OUR MEDIA a.s. (Parlamentní listy, parlamentnilisty.cz)
Seznam.cz, a.s. (Seznam.cz)
Vltava Labe media a.s. (mimo jiné Denik.cz)
Borgis a.s. vlastní přes prostředníka dlouholetý šéfredaktor deníku Právo Zdeněk Porybný (58,4%) a také společnost Seznam.cz a.s.

CZECH NEWS CENTER a.s. vlastní přes jinou firmu český podnikatel Daniel Křetínský a slovenský podnikatel Patrik Tkáč.

Nakladatelství Economia a.s. přímo vlastní podnikatel Zdeněk Bakala.

EMPRESA Média a.s. je vlastníkem společnosti Barrandov Televizní Studio a.s. (TV Barrandov) a je vlastněna podnikatelem Jaromírem Soukupem a investiční skupinou China International Group Corporation Limited.

Mafra a.s. je součástí holdingu AGROFERT a.s., který vlastnil Andrej Babiš. V současnosti je tento holding uložen ve dvou svěřeneckých fondech, u kterých je ale za současné situace Andrej Babiš vnímán jako ovládající osoba.

Mladá fronta a.s. je vlastněna americkou společností EUROPEAN FINANCIAL SERVICES INC., u níž není znám skutečný majitel.

Společnost Our Media a.s. vlastní majoritně (70 %) přes společnosti se sídlem na Kypru podnikatel a politik Ivo Valenta.

Seznam.cz a.s. je vlastněna podnikatelem Ivo Lukačovičem (přes společnost se sídlem na Kypru).

Vltava Labe media a.s. je vlastněna společností TVALI INVESTMENTS LIMITED, která opět sídlí na Kypru a jejíž skutečný majitel není znám.

Kde hledat více?
Pokud vás zajímají detailní rozbory vlastnických vazeb a metodika jejich rozkrývání, navštivte web Taxparency. Data jsou aktuální k 27.5.2017.
Kontakt

zdroj : Transparency International – Česká republika, o. p. s.


Podorbnější rozbor k roku 2022

Komu patří česká média? Zahraniční vlastníci se stahují, esa drží čeští miliardáři

Vydavatelství Bauer Media zřejmě brzy změní majitele. Koupit ho se chystá mediální skupina Mafra, která je coby součást holdingu Agrofert ve svěřenském fondu premiéra Andreje Babiše. Pokud se tak skutečně stane, bude Burda Praha, kterou vlastní Němci, posledním zahraničním mediálním vydavatelstvím v Česku. Podívejte se, kdo ovládá česká média.

naposledy aktualizováno 10. 8. 2018 9:36

Mediální skupina Mafra, která spadá pod společnost Agrofert ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše, jedná podle informací Hospodářských novin o koupi vydavatelství Bauer Media.

Německé vydavatelství v Česku prodá téměř 50 milionů výtisků ročně. Ve svém portfoliu má zejména bulvární tituly a časopisy pro ženy. Vydává například časopisy Cosmopolitan, Harper’s Bazaar, Chvilka pro tebe, Rytmus života, Pestrý svět nebo Žena a život.

Agrofert spekulace o probíhající akvizici nekomentuje, nicméně podle informací zpravodajského serveru Echo24 si už Mafra zvolila nového šéfa pro dojednávanou akvizici. Tituly Bauer Media by po dokončení převzetí měl vést dosavadní šéf strategie v Mafře František Nachtigall.

Transakce by měla být oznámena v následujících týdnech. Podle zdroje Hospodářských novin by se kupní cena mohla pohybovat okolo jedné miliardy korun. Pokud obchod proběhne, bude posledním mediálním domem se zahraničním vlastníkem na českém trhu vydavatelství Burda Praha. Tu vlastní německá skupina Hubert Burda Media, které patří především módní a lifestylové časopisy ELLE, Marianne, Apetit, Marie Claire, JOY, Svět ženy nebo Katka.

Ani Burda Praha ovšem není mimo hledáček českých miliardářů. Podle zdrojů Echo24 by o ni mohla mít zájem skupina Penta, kterou vlastní podnikatel Marek Dospiva, nebo Czech News Center Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Podepisují se metody ruské informační války i na české volební kampani?

Kdo vlastní česká média?

Informace vždy byly pro lidstvo důležitou součástí života. V dnešní informační době ovšem hrají přímo klíčovou roli. Pokud se dříve lidstvo potýkalo s jejich nedostatkem i nedostatkem informačních kanálů, v současnosti je situace zcela opačná.

Může za to rozmach informačních technologií a s ním spojených sociálních sítí. Prakticky kdokoliv se dnes může stát internetovým „zpravodajcem“ či šiřitelem nepravdivých informací a ovlivňovat tak názory statisíců lidí.

Nejvýznamnější roli si ale přece jen nadále drží tradiční informační média – televizní vysílání, tištěná média a rozhlasové stanice, přičemž většina z nich samozřejmě také využívá internetu a sociálních sítí.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: 

Informační válka mezi USA a Ruskem. Co znamená zákaz ruské propagandy na Twitteru?

O budoucnost novinařiny se nemusíme bát. Ani kvůli fake news

Vzniká tak obrovský informační kolos, ve kterém koluje nepřeberné množství zpráv. Tento trend s sebou však bohužel nepřinesl jen pozitiva. Jedním z velmi výrazných problémů současnosti jsou tzv. fake news, tedy falešné, dezinformační nebo manipulativní zprávy.

Říká se, že všeho moc škodí, a i přebytek informací je velmi často kontraproduktivní. A tak média, ať už přímo, či nepřímo, korektně, či falešně, ovlivňují celou populaci a s tím i situaci a atmosféru v celé České republice. Často je tedy důležité vědět, kdo je vlastníkem daného média a zda existuje nějaká (skrytá) motivace s danými informacemi manipulovat.

Kdo stojí v zákulisí televizních obrazovek?

Televize si během minulého století našla cestu prakticky do všech domácností a pro mnoho lidí se stala hlavním, až jediným zdrojem informací. Svoji významnou pozici si i přes rozmach internetu víceméně udržela a nadále má velký vliv. V Česku funguje celkem pět velkých společností provozujících televizní stanice:

1.     TV Nova

Ta provozuje stanice: Nova, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Nova Sport 1, Nova Sport 2.

Nova je nejsledovanější televizní stanicí u nás. Majitelem je nizozemská společnost CME Media Enterprises. Tuto společnost následně vlastní společnosti, sídlící v daňových rájích na Curaçau a na Bermudách.

Část akcií CME je kotováno na americkém trhu NASDAQ a české BCPP. Největším akcionářem s podílem zhruba 42 % je mediální gigant Time Warner. Často se v poslední době hovoří o prodeji CME kdy zájem údajně projevil nejbohatší Čech Petr Kellner a před vypuknutím skandálu i čínská CEFC Group a skupina Penta.

2.     FTV Prima

FTV Prima má stanice: Prima, Prima Cool, Prima Max, Prima Zoom, Prima Love, Prima Play.

Prima spadá pod společnost FTV Prima Holding, který napůl vlastní nizozemská společnost GES Group Holding a česká společnost Alphaduct. V obou společnostech jsou majetkově zapojeni podnikatelé Ivan Zach a Vladimír Komár.

Ti ovládli Primu loni po odkoupení polovičního podílu od švédské společnosti Modern Times Group. Cena vycházela z ohodnocení 100 procent Prima Group na 237,4 milionu eur (asi 6,3 miliardy Kč).

3.     Česká televize

Provozující stanice: ČT 1, ČT 2, ČT 24, ČT Sport, ČT Déčko, ČT Art.

Česká televize je zřízena zákonem č. 483/1991 Sb. a je podřízená dohledu veřejnoprávních orgánů. Jedná se o tzv. autonomní samosprávné veřejnoprávní médium a má naplňovat veřejnou službu v poskytování nezávislých a vyvážených informací. Vzhledem k tomu, že je financována zejména prostřednictvím koncesionářským poplatků, měla by být nezávislá a sloužit občanům především v poskytování přesných a ověřených informací.

4.     Barrandov Televizní studio

Studio Barrandov má stanice: TV Barrandov, Kino Barrandov, Barrandov plus, Barrandov, Muzika.

TV Barrandov patří k méně sledovaným televizním stanicím v Česku, její sledovanost ale slušně roste. V roce 2016 se zvýšila o třetinu na 7,3 % diváků. Jedná se však o televizi, u které lze pochybovat o korektnosti a nezaujatosti poskytovaných informací.

Podnikatel Jaromír Soukup, většinový vlastník Empresa Media a moderátor několika pořadů na vlastní televizi. Foto: TV Barrandov

Vlastníkem je společnost Empresa Media, ve které má podle posledních ověřených informací 51% podíl podnikatel Jaromír Soukup a 49% podíl čínská společnost China International Group Corporation Limited spadající pod skupinu CEFC.

Na podzim loňského roku se sice objevily zprávy o tom, že CEFC ukončila spolupráci s Empresa Media a agenturou Médea. Podíl v nich ale stále vlastní. Na jaře už navíc zástupci čínské státní Citic Group, která přebírá kontrolu nad CEFC, jednali se Soukupem o další spolupráci.

Právě Soukup jako majitel televize je jedním z důvodů kritiky. V televizi má několik vlastních pořadů, v nichž se ujal role komentátora. Podle kritiků jediným důvodem jeho komentátorské kariéry je fakt, že televizi vlastní. Často je kritizována za politickou zaujatost a přílišnou blízkost k prezidentu Zemanovi a některým politickým stranám jako SPD či SPO.

5.     Mafra

Televizní stanice TV Óčko, Óčko express a Óčko Gold má i vydavatelská skupina Mafra, která od roku 2013 spadá pod společnost Agrofert. Ten vlastnil premiér Andrej Babiš, který byl však nucen převést vlastnictví do dvou svěřenských fondů kvůli schválené novele zákona o střetu zájmů.

Do jednoho fondu vložil 90 % akcií Agrofertu + 100 % Synbiolu, do druhého zbylých 10 % Agrofertu. Fondy se nazývají AB private trust I a AB private trust II. Správci fondů jsou předseda představenstva Agrofertu Zbyněk Průša, právníci Alexej Bílek a Václav Knotek, a manželka Babiše Monika Babišová. Všichni správci jsou však dlouholetí a velmi blízcí spolupracovníci Babiše, ten je tak proto nadále vnímán jako ovládající osoba.

Kdo vlastní tištěná periodika a zpravodajské servery?

Většina českých deníků, týdeníků, časopisů a zpravodajských serverů spadá pod tyto nejvýznamnější společnosti:

1.     Czech News Center

CNC je jedním z největších mediálních domů v Česku. Jediným akcionářem Czech News Center je firma Czech Media Invest (CMI) vlastněná Danielem Křetínským (50 %), Patrikem Tkáčem (40 %) a Romanem Korbačkou (10 %) vydává široké portfolio tištěných deníků, časopisů a online magazínů. Podnikatelé koupili na konci roku 2013 od vydavatelství Ringier Axel Springer deníky Blesk (nejčtenější deník v Česku), Aha!, Sport (3. nejčtenější), týdeník Reflex a další ženské a auto-moto tituly a on-line magazíny.

Od dubna 2016 patří do holdingu CMI také velká část titulů od Mladé fronty včetně ekonomického deníku E15, jehož vydavatelem je CN Invest, což je sesterská společnost Czech News Center. CNC vedle toho vlastní i dvě tiskárny a drží podíl ve společnosti PNS, největším distributorovi tisku.

Český podnikatel a miliardář Daniel Křetínský. Vlastník energetické skupiny EPH, fotbalové Sparty a některých médií. Foto: Sparta.cz

Křetínský je spíše známý jako majitel energetické skupiny EPH a fotbalové Sparty, Tkáč zase z finanční skupiny J&T. Oba spolupracují s Petrem Kellner, mimo jiné například společně vlastní skupinu e-shopů včetně druhého největšího v Česku – Mall Group, který plánuje ještě letos spustit novou internetovou televizi.

Následujícím krokem by tak mohla být akvizice i některé z klasických televizních stanic. Nabízí stále ještě nedokončený prodej televize Nova, o kterou měly zájem i další velké společnosti, např. Kellnerova PPF, Penta i čínská CEFC.

CMI minulý týden navíc dokončila nákup rozhlasových stanic francouzské skupiny Lagardére v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku. Mezi rádia koupená CMI patří třeba Frekvence 1 a Evropa 2.

CMI jedná s Lagardére Group také o koupi časopisů ve Francii. Vedle Elle se obchod týká časopisů Version Femina, Art & Décoration, Télé 7 Jours, France Dimanche, Ici Paris a Public. Očekává se, že transakce by mohla být podepsána v nadcházejících týdnech. CMI zároveň poslala nabídku na převzetí 91% podílu ve společensko-politickém týdeníku Marianne.

2.     Mafra

Do portfolia mediální skupiny Mafra patří z tištěných a on-line médií: MF Dnes, Lidové noviny, Metro, 5+2, Téma, Ona Dnes, Magazín Dnes, Víkend Dnes, Doma Dnes, Test Dnes, Rodina Dnes, Esprit, idnes.cz, Lidovky.cz, Playtvak.cz a Expres.cz.

Média, která vlastní Agrofert premiéra Andreje Babiše. Zdroj: ČT24

Deník MF Dnes byl loni druhým nejčtenějším v Česku, Lidové noviny šesté nejčtenější a web idnes.cz druhým nejnavštěvovanějším českým webem. Kromě toho má Mafra celou řadu dalších méně významných periodik a internetových zpravodajských serverů.

Vzhledem k majetkovému zapojení Andreje Babiše a jeho angažovanosti ve vysoké politice se často objevují obavy týkající se zaujatosti a ovlivňování informačního obsahu těchto médií. Jedná se například o kauzu nahrávek, podle kterých Babiš přímo úkoloval novináře z Mafry a používal média k podpoře svých politických cílů a dehonestaci svých politických soupeřů. Kvůli podobným kauzám dokonce toto vydavatelství několik novinářů opustilo.

3.     Borgis a Seznam.cz

Společnost Borgis je vydavatelem čtvrtého nejčtenějšího deníku Právo a dodává zpravodajský obsah pro servery Novinky.cz, Super.cz a Sport.cz. Většinu v této společnosti (58,4%) vlastní přes firmu Silky dlouholetý šéfredaktor deníku Právo Zdeněk Porybný. Zbylý podíl vlastní společnost Seznam.cz, která do Borgis kapitálově vstoupila v roce 2013.

Seznam.cz provozuje nejnavštěvovanější český web seznam.cz. Firmu vlastní přes kyperskou investiční společnost Helifreak podnikatel Ivo Lukačovič. Seznam se v posledních letech stále více angažuje v klasickém zpravodajství a letos také spustil své vlastní celoplošné televizní vysílání.

4.     Economia

Economia vydává šestý nejčtenější deník v Česku – Hospodářské noviny. Tuto společnost přímo a úplně vlastní český podnikatel Zdeněk Bakala. Mediální dům vydává také periodika Ekonom, Respekt a provozuje zpravodajské servery iHNed.cz a Aktuálně.cz.

Zdeněk Bakala (vpravo) při slavnostním otevření nové budovy redakce vydavatelství Economia v Karlíně v roce 2013. Foto: Economia

O Bakalovi se v poslední době mluví především v souvislosti s kauzou OKD a žaloby ve věci náhrady škody, která vznikla nájemníkům bytového fondu OKD. V březnovém inauguračním projevu na něj ostře zaútočil prezident Miloš Zeman, který se nejen opřel do Bakalových médií ale i do činnosti České televize a strany TOP 09, kterou Bakala štědře sponzoruje.

5.     Empresa Media

Kromě TV Barrandov vlastní Jaromír Soukup také v tištěné tituly: časopisy Týden, Instinkt, Faktor S a Interview.

6.     Mladá fronta

Vydavatelství Mladá fronta existuje na trhu od roku 1945 a vydává především ekonomický týdeník Euro a Profit, včetně jejich webů a odborný web Finance a dalších osmnáct specializovaných online titulů. Vlastníkem Mladé Fronty je společnost European Financial Services, která sídlí ve Spojených státech a její koncový vlastník není známý.

7.     Our Media

Tuto společnost většinově vlastní podnikatel a politik Ivo Valenta, který loni zvýšil svůj podíl na 70 %. Spolu s ním je do společnosti zapojen i podnikatel Michal Voráček. Dále jsou nebo byli majetkově zapojeni i Jan Holoubek a Jiří Čermák, kolem jejich angažmá nicméně kolují nejasnosti. Stejně tak není úplně jasné propojení s kyperskou společností WCV World Capital Ventures Cyprus.

Podnikatel a politik Ivo Valenta, který loni zvýšil svůj podíl v Our Media na 70 %

Our Media provozuje diskusní, zpravodajský a komentátorský internetový portál Parlamentní listy, který do roku 2003 vycházel i jako periodikum v tištěné podobě.

8.     Vltava Labe Media

Vltava Labe Media je druhé největší české vydavatelství s tržním podílem 16 procent. Je součástí investiční skupiny Penta Investments, do které patří i největší slovenské vydavatelství News & Media Holding. VLM vydává noviny Deník a lifestylové tituly Glanc, Story, Gurmet, Kondice, National Geographic, dvouměsíčník Kreativ (Praktická žena), tradiční tituly Týdeník Květy, Vlasta, Překvapení, měsíčník Dům a zahrada a několik televizních časopisů. Součástí portfolia jsou on-linové tituly.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: 

Netflix – příliš drahá pohádka o televizní zábavě budoucnosti?

Budoucnost televizní zábavy čeká nadvládu Netflixu a Facebooku

Kdo mlčky stojí na konci vln rozhlasového vysílání?

Rozhlas patřil před vznikem a rozšířením televize nebo internetu k nejvýznamnějším informačním médiím. I dnes má své významné postavení mezi médii. Rádio poslouchá týdně přes 85 % populace a denně přes 60 % populace ve věku 12-79 let. Na českém trhu funguje jen několik málo společností, které provozují celoplošné rozhlasové vysílání.

1.     Londa

Nejposlouchanější celoplošnou stanicí v česku je Rádio Impuls, které má denní odhadovanou poslechovost více než 1 milion lidí. Provozuje ho, společně s pražským RockZone, společnost Londa. Tu v roce 2014 koupil Andrej Babiš a je od té doby součástí Agrofertu.

2.     EVROPA 2 a Frekvence 1

Na předních příčkách poslechovosti se dále nachází stanice Evropa 2 a Frekvence 1. Ačkoliv se provozně jedná o 2 různé společnost, obě byly až do minulého týdne francouzského mediálního holdingu Lagardére. Od ní je v posledních červencových dnech koupila společnost Czech Media Invest, kterou spoluvlastní miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.

Evropa 2 je podle údajů šetření Radioprojekt za 1. čtvrtletí tohoto roku třetí nejposlouchanější stanicí v Česku a Frekvence 1 čtvrtou nejposlouchanější. Z českých stanic kromě nich pod Lagardére spadalo ještě Rádio Bonton, Dance Radio a stanice Zet. CMI se tak v Česku stane rozhlasovou jedničkou.

CMI od Lagardére kupuje také stanice v Polsku (Radio Zet, Chilli Zet, Radio Plus, Antyradio, Meloradio), Rumunsku (Europa FM, Virgin Radio Romania, Vibe FM) a na Slovensku (Európa 2). Cena celé transakce je 73 milionů eur (zhruba 1,8 miliardy korun).

3.     Media Marketing Services

Tuto společnost, která provozuje stanici Fajn radio, vlastní kyperská společnost Media Bohemia Holdings, u které však není jasné, kdo je konečným vlastníkem. Media Marketing Services má i poloviční majetkový podíl ve společnostech RadioZet a Radiohouse, které provozují stanice Rádio Zet a Rádio Blaník. Druhá polovina patřila až do minulého týdne francouzské Legardére, nyní už pod CMI.

4.     Český rozhlas

Jedná se prakticky o stejnou právní formu jako Česká televize, tedy autonomní samosprávné veřejnoprávní médium zřízené zákonem, podřízené dohledu veřejnoprávních orgánů a financované z koncesionářských poplatků. Český rozhlas provozuje stanice: Český rozhlas- Radiožurnál, Dvojka, Plus, Vltava, Radio Wave, D-Dur a Jazz.

Skutečné vlastníky některých vlivných médií stále nelze zjistit

Média přímo či nepřímo ovlivňují situaci i atmosféru v zemi. Znalost konečného vlastníka umožňuje občanovi, ať už na sebe bere roli čtenáře tisku, posluchače rozhlasu, nebo televizního diváka, pochopit širší kontext předkládaných informací, někdy dokonce zbystřit vůči potenciální manipulaci s nimi. V demokratických státech má být znalost vlastnických vztahů samozřejmostí. Je proto zarážející, že skutečné vlastníky některých vlivných českých médií stále nelze zjistit, ač se situace zlepšuje.

Vlastnictví médií v Česku je různorodé. Významným hráčem je bezpochyby, byť skrze svěřenský fond, premiér Andrej Babiš a jeho Agrofert. Ten zasahuje do všech výše zmíněných segmentů.

Další mediální gigant se rodí v CMI, kterou společně vlastní Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Ti mají několik nejvýznamnějších tištěných periodik a internetových serverů, hrají prim v rozhlasovém vysílání.

Nejsledovanější televize mají mírně nejasnou vlastnickou strukturu. Ačkoliv jsou akcie majitele Novy na veřejných trzích a největším akcionářem je Time Warner, nedá se úplně vyloučit vliv nějakého minoritního vlastníka. Druhou nejsilnější komerční televizi v Česku, FTV Prima ovládá miliardář Ivan Zach a finančník Vladimír Komár, jedná se však o poměrně složitou a netransparentní strukturu.

zdroj : peak.cz

Copyright © Chráněného autorským právem | Newsphere by AF themes.